Stručný program


  1. Zásadní změna organizace práce zastupitelstva a vedení obce
  2. Reálná správa majetku obce, zastavení jeho znehodnocování
  3. Maximální využití dotačních titulů pro budoucí investice v obci
  4. Postupná správa stávajících komunikací, budování nových a zvýšení bezpečnosti provozu
  5. Přivedení mladých rodin podporou bydlení
  6. Podpora vhodné formy podnikání a dostupnosti služeb
  7. Zadržení vody v krajině a zastavení devastace přírody
  8. Okamžité řešení katastrofy v oblasti školství
  9. íprava a realizace programů pro podporu aktivního života seniorů a zřízení bezplatné právní poradny
  10. Řešení současného i budoucího problému ve zdravotnictví
  11. Významná podpora spolkových a zájmových činností
  12. Zlepšení propagace dovnitř obce i vně
  13. Návrat Velké na pozici hlavní obce regionu

Podrobný program


Práce zastupitelstva, rady, komisí, výborů a vedení obce

Tady to všechno začíná. Jsme přesvědčeni, že změnou přístupu k práci pro obec našich volených zástupců dojde k zásadní pozitivní změně fungování naší obce. V uplynulém volebním období se náš kandidát snažil nalézt dostatek volného času a účastnit se všech jednání zastupitelstva obce. Bohužel musíme konstatovat, že odečteme-li osoby z řad veřejnosti, které se účastnili proto, že se projednávaly body jejich zájmu, především odkup obecního pozemku, o který požádali, pak byl, ve většině případů (kromě úvodního zasedání), z řad veřejnosti sám. Což je samozřejmě velmi špatně, protože tím neexistuje žádná veřejná kontrola činnosti zvolených zástupců. Z uveřejněných zápisů či vyprávění vzniká dojem, který je velmi zkreslený a nezobrazuje věrně skutečnost, o čemž jsme se osobně přesvědčili při diskuzích s občany. Nebudeme-li brát v úvahu činnost pana starosty a paní místostarostky, pak aktivita ostatních členů zastupitelstva byla po dobu uplynulých 4 let prakticky nulová. Nezaznamenali jsme žádnou jejich aktivitu mimo zasedání zastupitelstva a u většiny ani na zasedáních. Někteří z nich se pro jistotu moc často nezúčastňovali ani samotných zasedání. Také průběh jednotlivých zasedání zastupitelstva v nás zanechal hlubokou stopu. Diskuze nad připravenými materiály žádná, dotazy žádné, návrhy žádné, hlasování v drtivé většině jako v KLDR jednotné. Na tomto místě nám připadá podstatné veřejnosti připomenout, což velká část netuší, že se jedná o placenou funkci. V aktuálně schválené a uveřejněné výši se jedná o nejmenší měsíční odměnu pro člena zastupitelstva bez dalších funkcí ve výši 1 400 Kč. Což se na první ohled jeví jako velmi mizerná odměna, ale malý výpočet: Pro zastupitele, který svou funkci pojme tak, že se maximálně zúčastní zasedání zastupitelstva (což byla většina), kde si odsedí 2 hodiny jednou za 3 měsíce, to znamená při 20 konaných zasedání zastupitelstva v tomto funkčním období příjem 1 680 Kč za hodinu odseděnou na židli. Pak už to vypadá jinak. Kolik z nás má takovou hodinovou mzdu?

Uvedené chování má člověk přirozené, snaží se zjednodušovat si práci a získat prospěch za co nejnižší výkon, a proto se nelze na naše zastupitele zase tak zlobit. Problém je skutečně v tom, že je jim to umožněno. Jsou voleni plus minus stále stejní zastupitelé, vedení obce je k činnosti nenutí a veřejná kontrola žádná, protože se občané zasedání zastupitelstva neúčastní. Tak proč by se snažili, můžeme být rádi, že se vůbec nechali zvolit. Tak takhle by to ale být určitě nemělo.

Náš spolek Veličané má právě za jeden ze svých cílů vykonávat tuto veřejnou kontrolu činnosti zastupitelstva a vedení obce. Následně své poznatky a zkušenosti přenášet veřejnosti a opačně se aktivně na správě obce podílet. Budeme chtít, aby 15 zvolených zastupitelů aktivně plnilo své funkce dané jim zákonem a požadované od obyvatel Velké. Zastupitel si musí být vědom nejen svých práv, ale i povinností. Zastupitelstvo je nejvyšším orgánem obce, které mimo jiné volí a také může kdykoli odvolat starostu a ostatní funkcionáře obce. Nevěřte slovům současných zastupitelů o tom, jak oni nic nemohli, ale až je znova zvolíte, pak už udělají to a to. Nikdo z nich ani nenavrhl změnu v osobě starosty nebo radních, což pro nás znamená, že s jejich činností byli všichni spokojeni a tudíž by pokračovali v dosavadní politice a činnosti naší obce. Zastupitelé jsou zodpovědní (a to i trestně právně) za správu jim svěřeného majetku obce a měli by při každém svém hlasovaní jednat s péčí řádného hospodáře. Očekává se od nich, že budou aktivně předkládat návrhy k řešení, že budou zastupovat ty části obce, které znají nejlépe, a své zkušenosti ze svých specializací přinášet ve prospěch obce. Také budeme požadovat, aby komise a výbory, které budou ustanoveny, reálně vykonávaly svou činnost, aby existovaly jen ty smysluplné a aby jejich členové byli ti nejlepší specialisté z řad občanů.

Práce zastupitelstva se ještě dotkneme i v dalších bodech.

Majetek obce a jeho správa

Jednou z hlavních funkcí obce je správa majetku, který obci náleží. Ať už se jedná o majetek nemovitý (stavby, pozemky, ...), tak majetek movitý. V posledních letech se obec zaměřila v převážné míře na investice do budování majetku nového, ale správa a údržba toho stávajícího se ocitla na pokraji zájmu či byla zcela opomenuta. Proto dochází k tomu, že velká část obecního majetku významně chátrá či již byla přivedena ke zkáze. Náhrada funkce tohoto majetku bude následně mnohem nákladnější, než by byla jeho průběžná údržba či částečné investice na jeho rozvoj. Uvedeme několik případů, jak se obec " stará" o svůj svěřený majetek, které dokreslují výše popsané.

Areál Horňáckého stadionu (na Strážné hůrce):

Naše obec je v posledních mnoha letech známá především konáním Horňáckých slavností. Tato událost je také zdaleka nejnavštěvovanější akcí v rámci celého roku a sjedou se k nám tisíce návštěvníků. Většina z nich také navštíví hlavní programy konané právě na Horňáckém stadionu. Na tomto místě hostí své návštěvníky Horňácké slavnosti již od doby svého vzniku v roce 1957 a my doufáme, že tomu bude tak i nadále. Všichni návštěvníci projdou kolem zcela zchátralé brány obr. 1,

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 1

která nese název stadionu, jdou po cestě, kde je riziko zlomeniny nohy, projdou kolem rozpadlých plotů, minou zchátralou budovu pro zázemí účinkujících obr. 2, usednou na rozpadlé

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 2

lavičky a sledují program na nevyhovujícím pódiu. A proč tento stav trvá a zhoršuje se? Protože se obec za 28 let nedokázala dohodnout s majiteli soukromých pozemků, které se v areálu nachází, a raději nechává majetek chátrat a rok co rok podstupuje tu ostudu prezentací zchátralého majetku.

Mlýn jako součást Velického majíru:

Zůstaneme ve stejné lokalitě. Všichni známe slavnou píseň jak " teče voda, teče ...", všichni kolem něj chodíme (nejenom na Horňácké) a sledujeme, jak se rozpadá, z části již na totální ruinu. Co dál? Necháme jej zcela rozpadnout a zmizet jako ostatní majetky obce a nebo pro něj najdeme využití a zachráníme ho? Viz obr. 3.

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 3

A to necháváme stranou bezpečnost, kdy tato rozpadající se ruina v zadní a boční části představuje velké riziko vážného úrazu pro hrající si děti, návštěvníky Horňáckých apod.

Koupaliště:

Další šokující osud obecního majetku, za jehož devastaci by měl nést někdo odpovědnost. Jedno z mála míst ve Velké, které je stále ještě doposud v územním plánu obce uvedeno jako zelená rekreační zóna (což je teď snaha to změnit a tuto část zastavět). Nachází se zde areál "bývalého" koupaliště, obklopen stromořadím vzrostlých topolů, součástí kterého jsou i vzrostlé ( mnohdy vzácné) parkové stromy (snahou je nejlépe všechny pokácet na dřevo) obr. 4. Ale především je

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 4

součástí areálu vodní dílo, jeho kompletní zázemí a infrastruktura (stavidla, čistící nádrže obr. 5,

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 5

ohřevný chodník obr. 6, samotné bazény, odtokové ústrojí, ...), která byla vybudována pro

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 6

koupaliště a dnes (či možná spíše včera) se dala za minimálních investic přeměnit a využít pro vybudování průtočného koupacího přírodního jezera, které by sloužilo jak občanům k odpočinku, relaxaci, koupání, tak přírodě. O přírodní funkci takové stavby se budeme podrobněji věnovat v části o zeleni. A proč došlo a dále dochází k devastaci tohoto obecního majetku, tentokrát řízenému vedením obce? Obr. 7.

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

obr. 7

Ze stejného důvodu jako Horňácký stadion, neřešením problému se soukromými pozemky v areálu. V daném výčtu, kdy obec zanedbává (velmi mírně řečeno) správu a údržbu svěřeného majetku, bychom mohli pokračovat, ale nedostali bychom se k dalším tématům.

Na závěr zmínka o čekateli na podobný osud, kterým je budova bývalého obecního úřadu přímo na náměstí v centru obce.

Pozemky:

Kromě staveb vlastní naše obec také relativně značné množství pozemků. Jednak jsou to pozemky v obci (tzv. intravilán), které by měly být primárně využívány pro rozvoj obce. Část těchto pozemků je postupně odprodávána do soukromého vlastnictví jednotlivým žadatelům (pro představu 5 - 10 na každém zasedání zastupitelstva, což za poslední 4 roky přesahuje 100 takto prodaných pozemků), přičemž způsob a postup prodeje těchto pozemků není právně komfortní a je snadno napadnutelný. Pro zastupitele samotné tyto prodeje představují nebezpečí porušení povinnosti jednání s péčí řádného hospodáře a správy cizího majetku. Dále jsou to pozemky tzv. v extravilánu obce, tedy mimo zastavenou oblast, kde se jedná především o zemědělskou půdu, pastviny a lesy. Využívání těchto pozemků je potřeba přehodnotit, zda je s nimi nakládáno hospodárně a není možné dosáhnout vyššího zhodnocení při jejich užívání.

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.


Investice

V návaznosti na předchozí bod je nezbytné, aby investiční činnost obce směřovala především do rozvoje stávajícího majetku, a až poté do budování majetku nového. Jednak je povinností správce majetku se o tento řádně starat, a když už ho obec má, tak se v první řadě soustředit na jeho maximální využití než se pustit do pořizování majetků nových. Tím spíše, jedná-li se o majetek, který bude do budoucna vyžadovat další pravidelné vynakládání vysokých částek na svůj provoz a údržbu. V této části se musíme zastavit u největší investice naší obce, která byla realizována v tomto funkčním období, tedy v posledních 4 letech. Jedná se samozřejmě o rekonstrukci kulturního domu. Kdybychom měli vyjmenovávat a rozebírat vše, co je špatně a mělo být jinak, zabralo by nám to mnoho stran, což není našim zájmem. Alespoň tedy několik skutečností. Rekonstrukce KD byla připravována cca 20 let, bylo vypracováno několik variant řešení. Celková rekonstrukce, včetně rozšíření, vybudování ochozů po obou stranách a celkové zvětšení kapacity, byla nakonec upozaděna z důvodu, že kalkulovaný rozpočet 85 milionů Kč se jevil jako neprůchozí. Proto byla předložena úspornější varianta, podle které se nakonec rekonstrukce uskutečnila. Při rozhodnutí na zasedání zastupitelstva, zda má být k rekonstrukci přistoupeno, proběhla diskuze mezi přítomnou veřejností a vedením obce. Padla tam otázka, proč vlastně bychom tuto rekonstrukci měli dělat, když na tehdy pořádané akce na KD nikdo z Veličanů nechodí. Po delším mlčení byl nakonec nalezen jediný argument, který následně stačil zastupitelům k odsouhlasení rekonstrukce. Argument zněl " aby měly všechny naše soubory kde zkoušet" !?!?!? Do dnešního dne některé soubory zkouší na jiných místech a na KD se jim přecházet nechce. O tom, že samotná rekonstrukce je velmi předražená, ví všichni, tedy opět se jedná o porušení správy cizího majetku, ale nikomu to zřejmě nevadí. Aktuální vynaložená částka se pohybuje kolem 100 milionů Kč a zřejmě ještě nekončíme. Také nikdy nebyla provedena žádná ekonomická analýza před uvedeným rozhodnutím, kolik nás bude následně stát provoz nového KD. Až po zprovoznění zrekonstruovaného KD byla založena organizační složka, která má na starosti vytížení KD. Držme jí palce, že se to povede. Nebo se nám to ještě více prodraží o provoz oné organizační složky.

Ještě jeden zážitek z posledního zastupitelstva k tomuto bodu. V rozpravě vystoupil předseda kontrolního výboru s požadavkem provedení mimořádné inventury. K podrobnostem se nebudeme vyjadřovat, nicméně následně vyplynulo, že důvodem tohoto požadavku je jeho zážitek před třemi lety, kdy byl svědkem, jak nazval, "dne otevřených dveří", při kterých si na počátku rekonstrukce KD odnesl každý přítomný, co se mu hodilo. Dále podotknul, že to má nafoceno. Tady je nepochopitelné, proč s touto skutečností přišel až po třech letech a proč nesplnil svou občanskou povinnost a okamžitě tuto skutečnost nenahlásil policii.

Nicméně, co už fčil. KD bourat nebudeme a je potřeba jej co nejefektivněji využívat ku prospěchu Veličanů, a to jak pořádáním akcí v jejich prospěch, tak komerčním využíváním prostor, které zajistí pokrývání nákladů na provoz a údržbu.

Druhou velmi zásadní investicí v tomto volebním období byl vodní přivaděč a rezervoár pitné vody pro budoucí využití Veličanů i ostatních obcí Horňácka. Jistě záslužná akce s výhledem do budoucna. Nicméně tato investice se bohužel stala ukázkovým případem největšího problému obce v oblasti budování a pořizování nového majetku. Zřejmě jsme jedinou obcí v Evropě, která podobnou investici financovala z vlastního rozpočtu a nevyužila k tomu dotační programy, které přesně pro tyto účely existují. V tomto výjimečném případě dokonce byla obci dotace schválena, ale "chybou" s uvedením stavby do zkušebního provozu obec o dotaci přišla.

Čímž se dostáváme k tomu zásadnímu. Investování pouze za vlastní, bez využívání dotačních programů. Obecně platí, že všechny dotace, podpory a vše podobné ničí ekonomiku a deformují pravidla, nicméně žijeme v době dotací, subvencí, úvěrů ... A ten, kdo v tom tzv. umí chodit, se má mnohem lépe než ten, kdo se chová zodpovědně a kupuje si jenom za své. Naše obec hospodaří s rozpočtem, který sám o sobě postačuje na běžný chod obce a také na běžné investice. Proto nebylo vedení obce nikdy nuceno využívat dotační programy. Ale teď se na chvíli zasněme a představme si, jak by naše obec vypadala, kdybychom vydali za realizované investice pouze 50 % a zbylou polovinu mohli použít pro další investice a projekty (přičemž běžná dotace se pohybuje na úrovni ne 50, ale 80 až 90 %). Prostě jsme přišli o mnoho let (kdy se dotace nečerpaly) a mnoho stovek milionů Kč, které mohly tímto způsobem do obce přijít. Vzhledem k současnému vývoji v EU se nám to bude velmi složitě dohánět, protože tento penězovod, který tekl do naší země, již brzy vyschne jako voda ve Veličce. Přesto je naší povinností, dostat do Velké maximum možného ze všech existujících dotačních programů a fondů.

Infrastruktura

Bavíme-li se o investicích, pak nejvýznamnější se odehrávají v oblasti infrastruktury obce. Jedná se především o cesty, chodníky, sítě, ... Údržba a rozvoj těchto sítí probíhá průběžně a dál by také měla pokračovat. Samozřejmě především v této oblasti je potřeba co nejvíce využívat spolufinancování projektů z různých směrů, ať již regionálních, centrálních, evropských či soukromých. Z hlavních komunikací bude potřeba řešit stav vozovky směrem ze Slovenska přes Vápenku. Zrevidovat stav vedlejších komunikací v rámci jednotlivých ulic a nových zástaveb. Pokračovat v rekonstrukci chodníků, které je potřeba plánovat ve vztahu k rozšíření jednotlivých sítí, tak aby nedocházelo k opakovanému rozkopávání jednoho místa, ale aby plánování především nového vodovodu, tam kde ještě není, bylo realizováno společně s novým chodníkem v dané lokalitě. Tématem mnoho let opakovaným je záležitost napojení Velké na síť cyklotras a cyklostezek tak, aby sloužila jak Veličanům, tak okolním vesnicím k příjezdu do Velké do zaměstnání a za službami a také přivedla do regionu a naší obce další turisty a sportovce, kteří jsou pro nás přínosem. Zde jde také o stanovení ideální průjezdné trasy samotnou obcí ve směru severojižním, a to i ve vztahu k lokálnímu využívání těchto tras pro in-line bruslaře, o což je v naší obci také zájem. Aktuálním tématem je zvážení vybudování tzv. WIFI FREE zón. Vzhledem k rozvoji datových služeb a k vysoce kvalitnímu mobilnímu zasíťování naší obce bude potřeba provést analýzu, co nám jako obci a Veličanům může tento stav přinést za výhody, a ty následně aplikovat do praxe.

V řešení komunikací je potřeba se také věnovat bezpečnosti provozu. Mělo by dojít k revizi místního dopravního značení tak, aby odpovídalo aktuálnímu životu v obci. V tomto ohledu by se měl rozšířit počet přechodů pro chodce přes hlavní cestu, aby vyhovoval pohybu Veličanů po obci směrem do škol, k lékaři, do práce, na autobus apod. S ohledem na bezpečnost bychom měli řešit překračování rychlosti vozidel projíždějících obcí, a to především na vjezdu do obce od Louky a od Slovenska.

Do této oblasti infrastruktury také patří záležitost řešení Adamovské uličky, která by dle našeho názoru měla být jednou z nejvýznamnějších lokalit v naší obci. Nicméně místo rozvoje naopak v posledních letech zažívá spíše úpadek. Po skončení činnosti Spořitelny byla uzavřena také Pizzerie, následně provozovna na Hasičárně a naposled kuchyňské potřeby. Jsme přesvědčeni, že tato část obce je zralá na samostatný projekt revitalizace. Součástí této úvahy také musí nutně být budoucí osud mostu přes Veličku u obchodního domu. Most se nenachází v nejlepší kondici a jednou z variant je most uzavřít pro motorová vozidla a ponechat jej jako jakousi pěší zónu, na což by navazovala zmiňovaná nová podoba Adamovské uličky.

Bydlení

Řešení bytové otázky především mladých lidí je podstatné pro zastavení (zvrácení) nepříznivého demografického vývoje naší obce, který ovlivňuje budoucnost Velké tím nejpodstatnějším způsobem. Našim zájmem je udržet mladé lidi v obci. Pokud odejdou za vzděláním či zkušenostmi, aby se následně vraceli do Velké, a také chceme přitáhnout do Velké mladé lidi z okolí či měst. Jedním z problémů je nedostatečná nabídka volných stavebních pozemků či jiných zajímavých pobídek k bydlení včetně nevyužití nabízených možností v rámci budoucího řešení znovuosídlení bytovek. Z těchto důvodů si mladí Veličané staví své domy v okolních obcích a zpět do Velké pouze dojíždějí za prací, což je špatně a tento trend musíme co nejdříve zastavit. Je potřeba zmapovat a společně s majiteli nabídnout staré domy, které je možno osídlit, či si na jejich místě postavit nové. Připravit nové ulice v rozvojových lokalitách určených pro novou výstavbu a, jak již jsme uvedli, aktivně vstoupit do osudu bytovek, což dříve či později bude nezbytné, aniž bychom to chtěli. Tyto kroky nám zajistí přírůstek nového mladého obyvatelstva, což pro obec bude znamenat nové možnosti rozvoje obce, včetně finanční návratnosti provedených investic do této oblasti.

Zaměstnanost a dostupnost služeb

Další podstatnou skutečností, kterou člověk zvažuje při svém rozhodování, zda odejde anebo zůstane, je možnost výdělku v naší obci či bezprostředním okolí. V současné době, kdy se nacházíme pravděpodobně na vrcholu ekonomického růstu, není problém si najít jakoukoli práci, protože nabídka je široká. Ale je potřeba se připravit na dobu, která jistě přijde, otázkou je pouze kdy, když bude nabídek zajímavé práce nedostatek. Dnes již jsou možnosti širší, nicméně stále je pro zaměstnanost ve Velké zásadní, v jaké kondici se bude nacházet největší zaměstnavatel v regionu Kordárna a na ni navázané společnosti. Proto je nezbytné, aby obec podporovala a vytvářela příznivé podmínky pro malé firmy, drobné podnikatele a živnostníky. A to především v oblasti služeb a výroby regionálních, místně specifických produktů, které kromě pracovních příležitostí budou dále také propagovat naši obec a region. V této oblasti bude také potřeba se zaměřit a podpořit dostupnost služeb v naší obci, aby tyto byly minimálně zachovány, ne-li rozšířeny. A to jak v oblasti např. finančních služeb (odchod České spořitelny z Velké), poštovních služeb (diskuze nad rušením poboček na venkově) apod.

Na druhou stranu se musí především velcí zaměstnavatelé v naší obci podílet na jejím rozvoji, a to především v oblastech, kde se oba zájmy, jak business, tak obecní, potkávají. Tito velcí zaměstnavatelé by se měli podílet na investicích do infrastruktury, kterou spoluužívají, na podpoře školství, kultury, sportu a jiných aktivit, které zlepšují kvalitu života obyvatel obce, a tím zvyšují výkonnost společností, ve kterých pracují.

V žádném případě není možné, aby naopak tito zásadní zaměstnavatelé snižovali kvalitu života v obci např. tím, že budou obtěžovat obyvatele obce svým provozem a znečišťováním prostředí nadměrným hlukem, prachem, zápachem, světelným znečištěním a ostatním škodlivým počínáním. Zcela nerozumíme tomu, proč desítky let musí Veličané poslouchat monotónní hučení Kordárny a aktuálně i zápach, především při severozápadním proudění vzduchu. Proč se v této oblasti už dávno nepřijala zásadní opatření, která by toto znečištění obce výrazně snížila či zcela zastavila. Současným vrcholkem ledovce je pak vstup nového investora a povolení rozjezdu nových technologií na místní pile, nacházející se mezi zástavbou rodinných domů v části obce Lán. Opět jsme možná jedinou obcí, která má provoz pily v zastavěné oblasti, kdy většina podobných provozů se nachází přímo u lesů, zcela mimo zastavěnou oblast. Přitom vzhledem k tomu, že nový majitel provedl prakticky 100 % investici do využívaných technologií, mohl současný závod postavit kdekoli na zelené louce a ne zde mezi rodinnými domy. Provoz pily je shlukem všech škodlivých dopadů na naše občany z uvedené lokality a také Řádku (především v části Nové chalupy) a Štontu od starého koupaliště. Stal se špičkovou ukázkou škodlivosti vůči životnímu prostředí Veličanů a návodem, jak je znechutit natolik, že budou zvažovat vystěhování z Velké. Při dvousměnném provozu obrovský hluk ze samotného zpracování dřeva mimo halu je umocněn vysokou prašností celého okolí. Dále je okolí obtěžováno prachem a smradem z nově vybudované kotelny, zápachem a nočním hlukem z nepřetržitě jedoucí velkokapacitní sušičky, hlukem, prachem a zplodinami z nákladních vozidel, světelným znečištěním v nočních hodinách. Za kritické situace s nedostatkem vody má pila vysoký odběr na nepřetržité zavlažován skládky dřeva, což snižuje hladiny vody v okolních studnách a v neposlední řadě znečišťuje Veličku vypouštěním této použité a znečištěné vody do vodního toku. Opravdu je pro nás zcela nepochopitelné, že bylo zájmem vedení obce a místního stavebního úřadu tento provoz v zastavěné lokalitě povolit. Uvedený stav je pro nás do budoucna zcela nepřijatelný a rádi bychom ho co nejdříve vyřešili ku prospěchu Veličanů.

Vrátíme-li se zpět k tématu vytváření prostoru a podmínek pro drobné podnikání v obci, pak je také na zváženou vlastní činnost obce v rámci využívání svého majetku, především nemovitého, který by vedl v výnosnějšímu využívání tohoto majetku a tím přispěním do rozpočtu obce a k využití místní pracovní síly. Také by bylo velmi přínosné významnější zapojení nezaměstnaných (pokud budou) do veřejných prací v obci.

Životní prostředí

Jestli jsme se dotkli kvality života v obci, která je přímo ovlivňována také stavem životního prostředí, přírody, zeleně a ekologie, ať již přímo v obci nebo jeho bezprostřední blízkosti, pak v tomto tématu můžeme pokračovat. Protože se naše obec nachází v oblasti CHKO Bílé Karpaty, měl by tomu odpovídat také stav přírody v našem bezprostředním okolí. Především dnes, v době, kdy pociťujeme na vlastní kůži zhoršující se stav s množstvím vody v naší krajině, musíme podniknout kroky, které nám pomohou vodu v krajině udržet a využít v době, kdy jí bude kritický nedostatek. Není možné schvalovat či tolerovat kácení vzrostlých dřevin, dokonce součásti stromořadí (nyní dle zákona požívající zvláštní ochranu), které mají svou nezastupitelnou funkci. Stejně tak není možné schvalovat či tolerovat snižování rozlohy zelených ploch v obci a nahrazovat je zástavbou bez adekvátní náhrady. Neměli bychom také nečinně přihlížet snižování lesní plochy v bezprostředním okolí a tzv. kučování hrází, ze kterého se stal pouze business pro realizátory, ale obci a okolí to nepřináší nic pozitivního, naopak to opět snižuje zelenou plochu a opět je tím snižována schopnost zadržení vody v krajině. Také je potřeba zdůraznit, že čím více si zachováme stromů a keřů v našem okolí, tím méně se nám bude toto prostředí prohřívat a život zde bude mnohem snesitelnější než na holé betonové ploše nebo i trávníku. Budováním zelených pásů vzrostlých stromů můžeme ze své strany také bojovat proti výše uvedené hlukové či prachové zátěži z průmyslových provozů.

Samostatnou částí bude snaha o reálné zadržení vody v naší krajině vybudováním malých hrází, tůněk, jezírek a rybníčků, které v jarních měsících budou naplněny vodou, která jednak udrží život v krajině a pak je budeme moci využít v době největšího sucha.

Do kategorie životního prostředí bychom zařadili i odpadové hospodářství. Tady můžeme konstatovat, že naše obec je v oblasti práce s odpady na velmi slušné úrovni. Systém třídění odpadu a tím eliminování netříděného odpadu je velmi dobře nastaven a i sběr přírodního odpadu má položené základy, na kterých lze velmi slušně stavět. Do budoucna bychom chtěli, aby se poměr tříděného odpadu vůči netříděnému (v popelnicích) dále zvyšoval, aby se obecně produkovalo méně odpadu a také abychom dořešili sběrná místa pro přírodní následně kompostovaný odpad, která v této chvíli nejsou příliš vzhledná ani "voňavá". Možností k řešení je několik, věřím, že bude zvolena ta nejvhodnější. Co ale bude bohužel nezbytně nutné vykonat, to je přinutit naše nepřizpůsobivé spoluobčany, kteří nechtějí akceptovat nastavený systém odpadového hospodářství, ho dodržovat a to i za pomocí represivních opatření. Nebudeme přece nadále tolerovat, aby přes fungující systém nám stále někteří spoluobčané vyváželi odpad po Velké, kolem Veličky, do hrází apod. Je potřeba použít "biče" a sjednat pořádek, aby pak nemuselo několik dobrovolníků, včetně dětí, chodit sbírat tyto odpadky po Velké.

V části životního prostředí bychom se chtěli ještě zastavit u korelace naší obce, lesa a vzácných luk v okolí. Jsme přesvědčeni o tom, že by naše obec neměla pouze přihlížet tomu, že máme v naší bezprostřední blízkosti Velický Háj, ve kterém jaksi hospodaří státní lesy (Lesy ČR), aniž to má nějaký prospěch pro obyvatele obce. Pokud by ten les zmizel, tak by si toho asi vedení obce ani nevšimlo. Podobný je stav k vzácným loukám tzv. Zahradám pod hájem, kde zase hospodaří CHKO, jakýmsi způsobem. Nevidíme důvod, proč by nemohly v těchto lokalitách vzniknout místní turistické trasy s různými odpočinkovými body, studánkami, informačními cedulemi, cyklotrasami, ..., jak je tomu v jiných městech a vesnicích. Využívejme naši zeleň více k oddychu a vzdělávání o ní, dokud ji máme.

Školství

Všichni se asi shodneme, že na kvalitě života obce se z dlouhodobého hlediska asi nejvýrazněji odrazí právě kvalita školství v naší obci. Vzhledem k tomu, že se v našem případě jedná o prvotní fázi vzdělávání a výchovy, kterou nejmladší generace dostává v mateřské, základní a základní umělecké škole, pak je kvalita tohoto vzdělání o to více důležitá.

Bohužel naše školství v posledních letech připomíná Titanik, kdy se loď potápí, ale na palubě hraje kapela. Pokud si totiž přečtete výroční zprávy, nenaleznete tam varovné signály blížící se katastrofy, ale vše v růžových barvách. Skutečnost je bohužel jiná. Stav v našem místním školství věrně odráží zásadní problém naší obce, který už jsme zmínili v některých jiných bodech, a to je úbytek obyvatel obce, především mladých rodin a tím také budoucích školáků. Pokud tento trend nedokážeme zastavit a zvrátit v opětovný nárůst, pak nás čekají velké problémy. A jak se říká "je něco shnilého v království Dánském". Tento trend se týká především naší obce. Pro srovnání srovnatelného: V posledních 20 letech se stav v okrese Hodonín prakticky nezměnil a v kategoriích od 0 do 18 let žije v našem okrese přibližně stále stejný počet dětí a mládeže ( +- 1 400 v každém ročníku). Situace ve Velké: od roku 2006 poklesl počet žáků v naší základní škole o 40 % a počet prvňáků dokonce o 50 %. A počet budoucích prvňáků, tedy těch, kteří dnes navštěvují mateřskou školku, je ještě mnohem nižší. Situace už není alarmující, ale opravdu katastrofální, a o to víc nás zaráží, že za uplynulé 4 roky na toto téma na našem zastupitelstvu nezaznělo ani slovo. Ale za to máme zrekonstruovaný kulturák.

Jak se říká, vše je o penězích. A v této oblasti to samozřejmě platí také, a o to více, že to má návaznosti na spoustu dalších nákladů. V nedaleké minulosti proběhly významné investice do areálu základní školy (a stále probíhají další). Odhadujeme, že tyto objekty jsou kapacitně připraveny na cca 800 dětí. Současná skutečnost je přibližně 200, tedy 4 x nižší. Naše školství je doposud financováno ze státního rozpočtu formou tzv. na žáka. Což logicky znamená, že objem finančních prostředků klesá úměrně se snižujícím se počtem žáků v naší škole. A ač chceme či nikoli, s objemem finančních prostředků se logicky také snižuje kvalita poskytované výuky a péče.

V řešení tohoto opravdu závažného problému není za 5 minut 12, ale je 13. Řešit se musí ihned, zásadně a bude to bolet.

Řešení v uplynulých letech by bylo samozřejmě mnohem jednodušší a včas. Jako příklad můžeme uvést dva způsoby, které se měly již odehrát ve vzájemné synergii. V investiční oblasti mělo přijít k tomu, že z megainvestice do KD se měla vzít ¼, tedy 25 milionů Kč, což by nikdo nepoznal. A za to se mělo připravit 100 nových zasíťovaných pozemků o rozloze 1 000 m2. Ty se měly darovat 100 novým mladým rodinám z okolních vesnic a měst (kam se dnes naopak mladí Veličané vystěhovávají, protože tyto pobídky dostanou tam), kteří průměrně s 2 dětmi na rodinu prakticky zdvojnásobí počet žáků v naší škole, tím zdvojnásobí rozpočet, zvýší příjmy do rozpočtu obce atd. atd.

Vedle toho se měla již dávno odehrát úsporná opatření ve formě sestěhování všech našich školských zařízení do jednoho a opuštěné nemovitosti školky a zušky se měly nabídnout k jinému, pravděpodobně komerčnímu, využití, které obci přinese užitek a ne finanční zátěž, jak je tomu doposud. Situaci je potřeba řešit nutně a bezodkladně.

Ještě krátce k základní umělecké škole (zuš). V informačních materiálech se opět dočteme, jak je vše výborné a jak je dobře, že již 20 let máme svoji vlastní samostatnou zuš. Většina zuš na Slovácku má problémy s povolenou maximální kapacitou. Což by v budoucnu pro naši zuš nemusel být bohužel problém, protože pokud by se počet dětí v obci i nadále snižoval, pak kapacita 120 žáků v zuš se možná časem vyrovná všem školou povinným dětem v obci a tudíž bude dostatečná. K čemuž, ale jak doufáme, nepřijde a kapacita nám bude malá. Navíc by naše zuš neměla být pouze pro Veličany, ale měla by být minimálně pro celé Horňácko, protože další nejbližší zuš je ve Veselí, která je kapacitně přeplněna. Aktuálně bychom viděli spíše než v kapacitě problém v oborovém členění. Nerozumíme tomu, proč již při samotném vzniku před 20 lety nebyla škola zapsána se všemi obory, tedy kromě hudebního i s výtvarným, tanečním a literárně dramatickým. Jsme přesvědčeni o tom, že minimálně o výtvarný a především taneční by byl na Horňácku zájem, vzhledem k existenci tanečních souborů Velička apod.

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.


Sociální oblast

V předchozím tématu jsme se věnovali nejmladší generaci a nyní bychom se rádi také zastavili u té nejstarší. Dobrou zprávou je, že i pro naši obec platí, že se prodlužuje délka života našich obyvatel. Tím se zvyšuje počet seniorů v obci, kterým je potřeba věnovat pozornost, kterou si zaslouží. Na prvním místě bychom viděli to, že by obec neměla Veličanům "otravovat" život. Drtivá většina seniorů v obci nemá v plánu se vystěhovat a rádi by zde dožili. Nikdo z nich určitě nestojí o to, aby byl obtěžován novou hlukovou, prachovou, pachovou či jinou zátěží tak, jak jsme o tom psali v předcházejících částech. Novinky tohoto typu by všichni rádi oželeli. Dále by obec měla více podporovat využití volného času (pro ty, kteří ho mají) starších lidí. Podporu, kterou věnujeme dětem, bychom měli věnovat také na vyžití seniorů. Ať už se bude jednat o kulturní, sportovní (kdo může) nebo jiná zájmová využití. Při rekonstrukcích obecních budov a zařízení by měla být řešena bezbariérovost. Mělo by být snahou obce, aby co nejvíce služeb pro seniory bylo možné pořídit v obci, především pak ze zdravotního hlediska.

Do sociální části bychom zařadili starost o spoluobčany, jejichž počet se v posledních letech ve Velké zvyšuje. Veličané, kteří se dostanou do osobních problémů, když se ocitnou v tíživé situaci, mnohdy z důvodů přechodné finanční nouze, a než by se o řešení svého problému poradili, naletí vychytralým podvodníkům, kteří je nezřídka připraví o střechu nad hlavou. Je potřeba, aby se o pomoc obrátili co nejdříve, dokud je ještě problém možné snáze vyřešit s co nejmenšími následky. Navrhujeme proto, aby pro podobné případy existovala v obci možnost bezplatné právní poradny zkušených odborníků, kteří pomohou nalézt nejlepší možné řešení vzniklých problémů.

Zdravotnictví

Volně navazuje na předchozí sociální téma. Bohužel i v této zásadní oblasti naše obec výrazně ustupuje ze stavu, na který byli Veličané zvyklí. A to jak v kvantitativní oblasti, tedy že je (či bude) méně lékařů, tak kvalitativně, protože tím, že nepřicházejí noví lékaři, tak se k nám nedostávají ani nové technologie. Hodně se mluví o tom, že po ukončení činnosti pana dr. Slavíčka u nás chybí zubař, kterého se nedaří do obce přivést, ale stejný problém již brzy nevyhnutně nastane i v oblasti praktického lékaře a odchodem z praxe pana dr. Růžičky také Velká ztratí posledního specialitu, a to ženského lékaře. Prostě zde bude potřeba vyvinout větší úsilí, aby se Velká vrátila i v této oblasti alespoň ke standardu, na který byli Veličané zvyklí.

Určitě je v zájmu Veličanů, aby zůstala v obci zachována stanice rychlé záchranné služby v rámci IZS kraje, což je velmi prospěšné jak pro naše obyvatele, tak především také pro další vzdálenější obce v regionu. V rámci tohoto záchranného systému budeme muset také co nejdříve definovat jasnou lokalitu pro přistávání záchranného vrtulníku (heliport) a tento prostor připravit tak, aby mohl vrtulník přistát za jakýchkoli podmínek.

Spolková a zájmová činnost

Spolky, kroužky, oddíly apod. jsou činnosti, které fakticky udržují život v obci. Ve Velké naštěstí tyto aktivity fungují na velmi dobré úrovni a Veličané jsou ochotni se potkávat a pracovat ve společném zájmu a také se o své schopnosti a dovednosti podělit s ostatními obyvateli obce. V našem případě se jedná především o kulturní činnost v oblasti folklóru, kde se udržuje tradice cimbálových muzik, tanečních souborů i sborů.

Pak také sportovní činnost, ať již organizovaná v jednotlivých oddílech jako fotbalový, házené, florbalový, ..., nebo individuální např. cyklistika, tenis, stolní tenis, běh, ...

V neposlední řadě zájmové organizace jako hasiči, myslivci, rybáři, zahrádkáři, včelaři, ...

Pozitivní je také trend, že vznikají i nové spolky, které jsou v poslední době zaměřené hlavně na vyžití dětí jako Futra nebo Spolek pro Velkou.

Ze strany obce je potřeba pro činnost těchto spolků a organizací, které jednak udržují společenský život v obci, tak také svou reprezentací mnohdy šíří dobré jméno naší obce, ať již v nedalekém okolí či v zahraničí, vytvářet vhodné podmínky pro jejich fungování a podporovat je a oni to obci budou vracet svou činností dovnitř obce.

Marketing

Domníváme se, že oblast propagace naší obce a její činnosti ať už dovnitř, tedy směrem ke svým obyvatelům, nebo ven v rámci regionu i celé země, není dostatečná. Pokud už jsou konány akce v rámci obce, ať už jsou přímo obcí organizovány nebo se v ní jenom odehrávají, měla by být informovanost vůči Veličanům mnohem aktivnější tak, aby skutečně Veličané věděli, že se něco chystá a následně koná. V současné době to mnohdy vypadá, že některé připravované akce jsou natolik utajené, že vlastně nechceme, aby Veličané dorazili. Tuto funkci by měla mít dle našeho názoru nová organizační složka, která byla založena právě pro organizování kulturních a sportovních akcí v obci. Na tomto místě by měly být shromažďovány informace o všech chystaných akcích v obci a ty by měly být aktivně přenášeny směrem k občanům. V dnešní době informačního zahlcení je potřeba neustále a opakovaně tyto informace přenášet Veličanům. Měl by tedy dle našeho názoru vzniknout systém, který bude na jednom místě shromažďovat všechny plánované akce a informaci o nich přenášet jak dovnitř obce, tak ven do okolí.

Co se týká prezentace obce navenek, zde je potřeba poděkovat panu Vrbovi, který se snaží o maximální sdělení informací široké veřejnosti o obci a dění v ní. Tuto činnost je potřeba podpořit a dále rozvíjet v nastavené koncepci. Je nutné také vytvořit vhodný design manuál, tak aby prezentace obce byla jednotná a organizovaná.

Pozice obce v regionu

Velkou část historie naší obce byla tato brána v rámci regionu Horňácka jako středisková obec, která plnila funkci poskytovatele služeb v rámci celého regionu. Pozorujeme, že tuto funkci naše obec v posledních letech pomalu ztrácí a iniciativu přebírají okolní obce. Např. by bylo logické, aby v popředí mikroregionu Horňácko stála naše obec. Místo toho se této role zhostil starosta Nové Lhoty a tím posouvá vpřed svou obec na úkor Velké. Úkolem nového vedení obce by tedy mělo být také návrat Velké do pozice střediskové obce Horňácka. Také by se mělo více pracovat na pozicích Velké na krajské úrovni a pochopitelně na centrální úrovni v Praze. V neposlední řadě by měly být rozvíjeny mezinárodní vztahy, tak aby současné "družební" kontakty v Polsku nezůstaly osamoceny.

Jistě je mnoho dalších témat, která existují a budou k řešení v rámci příštího funkčního období nového zastupitelstva.

Kandidát na starostu

Naši kandidátku vede a kandidátem na místo starosty obce je Ing. Tomáš Štefánek. Je Veličan od 24. 7. 1972 (46 let). Vystudoval obor Management a ekonomika se specializací na management v roce 1995 na současné Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně (dříve VUT). Od roku 1993 (25 let), kdy založil v Praze svou první společnost se také v praxi oboru managementu věnuje. Má za sebou zkušenosti s řízením velkých společností s mnoha tisíci zaměstnanci i malých firem, a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Ze své praxe má také bohaté zkušenosti se spoluprací s místními samosprávami, krajskými úřady, ministerstvy, .... Pro své klienty řeší také využívání dotačních programů regionálních, evropských i specializovaných fondů. V současné době se věnuje především poradenství v oblasti jeho specializace, tedy managementu a plní motto své poradenské společnosti "nalézáme řešení a posouváme vpřed". Tohoto motta se chce držet i v případě úspěchu v nadcházejících komunálních volbách v naší obci, přičemž nechce řídit obec jako firmu, ale chce ji spravovat jako obec ve prospěch obyvatel obce.

Věříme, že každý má vykonávat svou profesi. Učitel má učit, lékař má léčit ... a manažer má řídit. Proto jsme přesvědčeni, že Ing. Tomáš Štefánek je tím nejvhodnějším kandidátem pro výkon funkce starosty v naší obci.


Kandidátní listina

Sdružení nezávislých kandidátů Veličané

1. Ing. Tomáš Štefánek, muž, 46 let, manažer, Velká nad Veličkou 569, 696 74, bez politické příslušnosti

2. Petr Karásek, muž, 40 let, zemědělec,Velká nad Veličkou 661, 696 74, bez politické příslušnosti

3. Ing. Stanislav Čajka, muž, 29 let, servisní manažer, Velká nad Veličkou 611, 696 74, bez politické příslušnosti

4. Dušan Jež, muž, 34 let, konstruktér, Velká nad Veličkou 557, 696 74, bez politické příslušnosti

5. Marie Ptáčníková, žena, 68 let, důchodce, Velká nad Veličkou 388, 696 74, bez politické příslušnosti

6. Mgr. Vlastimil Prachař, muž, 46 let, středoškolský učitel, Velká nad Veličkou 773, 696 74, bez politické příslušnosti

7. Andrea Berglová, žena 48 let, údržba zeleně, Velká nad Veličkou 103, 696 74, bez politické příslušnosti

8. Ing. Jiří Jagoš, muž, 26 let, výpočtář, Velká nad Veličkou 427, 696 74, bez politické příslušnosti

9. Hana Onderková, žena, 45 let, obsluha čerpací stanice, Velká nad Veličkou 359, 696 74, bez politické příslušnosti

10. Jan Lhotka, muž, 42 let, podnikatel, Velká nad Veličkou 868, 696 74, bez politické příslušnosti

11. Ing. Ladislav Štefánek, muž, 48 let,podnikatel, Velká nad Veličkou 426, 696 74, bez politické příslušnosti

12. Josef Vaněk, muž, 38 let, zahradník, Velká nad Veličkou 544, 696 74, bez politické příslušnosti

13. Vít Borkovec, muž, 45 let, podnikatel, Velká nad Veličkou 340, 696 74, bez politické příslušnosti

14. Libor Kubica, muž, 43 let, policista, Velká nad Veličkou 693, 696 74, bez politické příslušnosti

15. Anna Štefánková, žena, 73 let, důchodce, Velká nad Veličkou 569, 696 74, bez politické příslušnosti

2. Petr Karásek

3. Ing. Stanislav Čajka

4. Dušan Jež

www.velicane.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!